PRODUKCJA

Imponująca kariera Augmented Reality w marketingu

Jedno jest pewne - Augmented Reality (AR) to technologia przyszłości, szczególnie ważna dla marketingu. Dlaczego? Umożliwia nakładanie wirtualnych elementów na rzeczywisty świat przy pomocy smartfonów, tabletów i specjalnych okularów. Inaczej mówiąc jest to interaktywny sposób postrzegania otoczenia, w którym pojawiają się dodatkowe obrazy i dźwięki.

Przykłady zastosowania AR są różnorodne, np. w grach komputerowych, gdzie wirtualne postacie i obiekty łączą się z realnym światem. AR jest także wykorzystywane w aplikacjach mobilnych, które pozwalają użytkownikom na zobaczenie tego, jak np. meble będą wyglądały w ich domu lub czy ubrania będą pasowały do określonej stylizacji. W medycynie, AR jest stosowane do symulacji zabiegów chirurgicznych i edukacji medycznej.

AR jako bardzo ważny i ciekawy instrument docenili specjaliści w dziedzinie marketingu. Jest to narzędzie, które pozwala firmom na dodawanie interaktywnych elementów do tradycyjnych nośników reklamowych, takich jak ulotki, plakaty czy banery internetowe.

Perspektywy rozwoju AR

Jak będzie wyglądała przyszłość Augmented Reality? Prognozy dotyczące rozwoju tej technologii są bardzo optymistyczne. Według raportu Zion Market Research, globalny rynek AR ma szansę wzrosnąć do 97,8 mld dolarów w 2026 roku, co oznacza potencjalny wzrost o ponad 50% rocznie.

W ostatnich latach, rozwój technologii AR był jednym z najbardziej dynamicznych sektorów branży IT. Wraz z rosnącą popularnością smartfonów oraz wzrostem mocy obliczeniowej urządzeń mobilnych, rynek ten rośnie coraz szybciej. Rozwój AR jest ściśle związany z postępem w dziedzinie rzeczywistości wirtualnej oraz sztucznej inteligencji. Jego zastosowania mogą dotyczyć coraz szerszej grupy branż, w tym edukacji, medycyny, przemysłu oraz – oczywiście - rozrywki.

Ciekawym trendem, który przewidują specjaliści, może być rozwój urządzeń do noszenia na głowie, takich jak smart-gogle lub inteligentne okulary, pozwalające użytkownikom na korzystanie z funkcji AR bez konieczności trzymania telefonu w ręce. W przyszłości AR może być też wykorzystywane w celu ulepszania doświadczeń i personalizowania interakcji między klientem a marką. W skromnej skali już to się dzieje – w niektórych sieciach podczas zakupów można skanować produkty przy pomocy smartfonu, by otrzymać informacje o składzie, cenie, dostępności w magazynie, a także o innych podobnych artykułach.

Kolejne zastosowania AR dotyczą szkoleń zawodowych wymagających tworzenia wirtualnych scenariuszy. Ważny element to również poprawa efektywności pracy w fabrykach dzięki wirtualnym instrukcjom i etykietom. W przyszłości AR ma szansę zrewolucjonizować wiele dziedzin życia.

AR w marketingowej praktyce

Technologia AR może być skutecznym narzędziem marketingowym, pozwalającym wyróżnić się na tle konkurencji. Oto kilka przykładów firm, które stosują AR w swoich kampaniach:

1.     Aplikacja IKEA Place umożliwia wirtualne umieszczenie mebli w realnym pomieszczeniu przy pomocy smartfonu. Wystarczy skierować kamerę na wolną przestrzeń i ulokować w niej dowolny mebel z katalogu szwedzkiej firmy. Aplikacja automatycznie skaluje mebel dopasowując go do proporcji pomieszczenia, dzięki czemu można się zorientować, jak będzie on wyglądał w pokoju lub kuchni.

2.     Podobny pomysł wdrożył Wayfair umożliwiając klientom projektowanie wnętrz i wirtualne umieszczanie mebli w ich domach.

3.     Snapchat pozwala użytkownikom na nakładanie filtrów i efektów na twarzach lub obiektach widocznych na ekranie. Dzięki funkcji Lens Studio, Snapchat udostępnia również możliwość tworzenia własnych filtrów i efektów AR.

4.     Google Translate – to aplikacja umożliwiająca tłumaczenie tekstu w czasie rzeczywistym również przy użyciu smartfonu. Wystarczy, że użytkownik skieruje kamerę na tekst w obcym języku, a aplikacja automatycznie przetłumaczy wszystko na wybrany język. Jest to szczególnie pomocne przy zamawianiu w restauracji np. w Azji.

5.     BMW skorzystało AR tworząc aplikacji Visualiser, służącą do personalizacji samochodów. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy mogą zobaczyć, jak określone dodatki będą wyglądały w konkretnym modelu.

6.     L'Oreal stosuje AR w aplikacji "Makeup Genius", która umożliwia klientkom wirtualne wypróbowanie makijażu przed zakupem. Nie trzeba wyjaśniać jak ważne jest to choćby w przypadku szminek do ust lub lakierów do paznokci.

7.     Adidas miCoach pozwala użytkownikom na wirtualne wymiarowanie stóp za pomocą smartfonu, pomagając im w doborze odpowiednich butów.

8.     Lacoste wprowadził aplikację AR, która wizualizuje określone produkty na wirtualnym modelu.

9.     Apple dołączyło do swojego systemu operacyjnego iOS 14 funkcję LiDAR, umożliwiającą szybkie i precyzyjne skanowanie otoczenia i ulepszanie doświadczeń AR.

Nie od razu świat AR zbudowano

Warto przyjrzeć się wcześniejszym zastosowaniom AR, by docenić kreatywność twórców kolejnych pomysłów.

1.     Wprawdzie skończyło się szaleństwo związane z Pokemon Go - grą mobilną z 2016 roku, w której gracze korzystają z rzeczywistego środowiska do łapania cyfrowych postaci. Gra we wzorcowy sposób pokazuje możliwości AR. Rzec można, że Pokemon Go to najlepszy ambasador AR…

2.     W 2014 roku koncern Pepsi stworzył kampanię AR, która pozwalała użytkownikom skanować logo firmy, żeby zobaczyć zabawne animacje i filmy.

3.     Volkswagen wykorzystał AR do stworzenia kampanii reklamowej w 2011 roku, w której użytkownicy mogli zeskanować logo VW, by obejrzeć film promujący nowy model samochodu.

4.     Converse stworzył w 2010 roku kampanię AR, która pozwalała użytkownikom zaprojektować i spersonalizować buty tej firmy na ekranie telefonu.

Technologia AR w Polsce

Nie brakuje też przykładów wykorzystywania technologii AR w naszym kraju.

1.     W 2019 roku KFC wdrożyło kampanię reklamową z wykorzystaniem aplikacji, która pozwalała na ożywienie postaci z logo KFC oraz interakcję z nimi za pomocą smartfonu.

2.     Coca-Cola dwa lata temu wypuściła limitowaną edycję butelek, na których znajdował się kod QR, umożliwiający uruchomienie aplikacji z efektem AR.

3.     ING Bank Śląski wykorzystał technologię AR w ramach kampanii reklamowej z okazji Black Friday w 2020 roku. Klienci, którzy pobrali specjalną aplikację, mogli przeglądać oferty promocyjne sklepów i marek wirtualnie na ekranach smartfonów.

4.     Bank Pekao stworzył aplikację, która pozwalała w interaktywny sposób poznać jego ofertę i przetestować system płatności mobilnych.

5.     Polpharma w 2018 roku wykorzystała AR w kampanii reklamowej leku na alergię. Za pomocą aplikacji klienci mogli zeskanować plakaty reklamowe i zobaczyć wirtualne kwiaty, które symbolizowały objawy alergii.

6.     Sieć supermarketów Carrefour opracowała nową funkcję w aplikacji mobilnej, która wykorzystuje AR do wyświetlania informacji o produktach. Użytkownicy mogą zeskanować kod kreskowy produktu i zobaczyć na ekranie informacje o składnikach, wartościach odżywczych i cenie, a także wirtualne modele produktów.

7.     PGE Narodowy w 2019 roku wprowadził do swojej aplikacji mobilnej funkcję AR, dzięki której użytkownicy mogą zobaczyć wirtualne modele stadionu i odkryć jego sekrety. Aplikacja umożliwia również kupowanie biletów, rezerwowanie miejsc parkingowych i składanie zamówień w restauracjach na stadionie.

Badania związane z AR

Ciekawe badanie - "The Impact of Augmented Reality on the Customer Experience" przeprowadziło PwC, zwracając uwagę na potencjał AR w zakresie poprawy doświadczeń klientów. Badanie wykazało, że klienci, którzy korzystają z aplikacji AR, są bardziej skłonni do zakupu produktów, ponieważ mają lepsze pojęcie o tym, jak produkt wygląda i działa.

Z kolei w badaniu "Exploring the Effectiveness of Augmented Reality in Advertising" przeprowadzonym przez zespół naukowców z USA i Kanady oceniono wpływ AR na skuteczność reklam. Wyniki pokazały, że reklamy z wykorzystaniem AR są bardziej skuteczne niż tradycyjne, ponieważ przyciągają uwagę i angażują odbiorców w większym stopniu.

Według badania przeprowadzonego przez Accenture Interactive 46% konsumentów jest zainteresowanych korzystaniem z AR podczas zakupów, a 40% z nich jest skłonnych zapłacić więcej za produkt, który można obejrzeć za pomocą AR.

Resarch przeprowadzony przez firmę Nielsen wykazał, że klienci preferują interaktywne doświadczenia zakupowe, a 74% konsumentów twierdzi, że AR przyciąga ich uwagę w sklepie.

Nic więc dziwnego, że – zgodnie z danymi AR Insider - 81% przedsiębiorstw planuje zainwestować w AR w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 63% uważa, że AR ma potencjał do poprawy efektywności pracy.

Produkcja Reklamy

Zamów produkcję reklamy

Zamawiam

Krótka, ale bogata historia AR

Historia augmented reality sięga początków lat 90. XX wieku, kiedy Louis Rosenberg z Uniwersytetu Columbia, opracował pierwszy prototyp systemu AR, który nazwał Virtual Fixtures. Termin Augmented Reality stworzyli w 1992 roku Tom Caudell i David Mizaella z USAF Armstrong Laboratory. Warto wspomnieć, że wśród osób ważnych dla rozwoju AR jest Jerzy Węcel z Politechniki Wrocławskiej, który przygotował aplikację AR do skanowania obiektów zabytkowych i przestrzeni muzealnych.

W latach 2000-2005 popularność AR zaczęła rosnąć, głównie w sferze rozrywki, dzięki grze na konsolę PlayStation 2 - EyeToy Play. W tej grze gracze używali kamery do monitorowania ich ruchów, a następnie grali w gry, które wykorzystywały elementy AR, takie jak wirtualne piłki, bańki mydlane czy ptaki.

W 2008 roku na rynek weszła pierwsza aplikacja mobilna, wykorzystująca technologię AR - Wikitude. Aplikacja ta umożliwiała użytkownikom odczytanie kodów QR i uzyskanie informacji o okolicy, w której się znajdują.

Wraz z rozwojem technologii mobilnych, takich jak smartfony i tablety, augmented reality zaczęła znajdować zastosowanie w coraz większej liczbie dziedzin. W dzisiejszych czasach, dzięki rozwojowi technologii wirtualnej rzeczywistości, projektowanie 3D oraz sztucznej inteligencji, możliwości zastosowania AR stają się coraz większe.

Współcześnie najwięcej innowacji w dziedzinie AR podejmują koncerny Apple, Google, Facebook i Microsoft. W 2008 roku pojawił się iPhone 3GS, który umożliwiał korzystanie z aplikacji wykorzystujących AR. Od tego czasu coraz więcej urządzeń mobilnych oferowało tę funkcjonalność, a to pozwoliło na rozwój aplikacji związanych z AR.

Najsilniejsze skojarzenie z AR dotyczy sposobu postrzegania świata przez Terminatora z pamiętnego filmu Jamesa Camerona. Niewykluczone, że już niedługo będziemy mogli patrzeć przez okulary stanowiące swoistą nakładkę na realną rzeczywistość. Zamiast spoglądać na ekran smartfonu, będziemy mieli przed oczami wszystkie potrzebne informacje, by nie zgubić się w nieznanym mieście lub dowiedzieć się jaki zabytek mamy przed sobą. Niewątpliwie jest to atrakcyjna perspektywa. Warto jednak zadać sobie pytanie – jakie powinny być granice informacji, których może nam dostarczyć AR?

Darmowa konsultacja

15 min albo godzinę, czyli tyle ile potrzebujesz, by porozmawiać o reklamie lub promocji Twojej marki.

Zapisz się

Piotr Cegłowski

Autor: Piotr Cegłowski

Kontakt: piotr.ceglowski@chapter2.pl

Powiązane artykuły

PRODUKCJA

Wirtualna produkcja: rewolucja w realizacji filmów i reklam

Wirtualna produkcja (Virtual Production), w błyskawicznym tempie zrewolucjonizowała sposób realizacji filmów fabularnych i reklamowych. Co więcej - ma ogromny potencjał i budzi rosnące zainteresowanie branży na całym świecie.

Dziecko z zabawkowym zestawem słuchawkowym wirtualnej rzeczywistości w nowoczesnym biurze na poddaszu

PRODUKCJA

Jaki będzie świat widziany przez gogle VR?

Czy Virtual Reality (Wirtualna Rzeczywistość) zmieni nasze życie, podobnie jak powszechny dostęp do smartfonów? Właściwie należałoby zapytać, kiedy to się stanie? Zapewne w ciągu kilku najbliższych lat.

kot w okularach

PRODUKCJA

Blaski i cienie gwiazd w reklamie

Co stanowi dowód niekwestionowanej popularności? Udział w spocie reklamowym. Choć kwoty, jakie można w ten sposób zarobić, nierzadko powodują zawrót głowy, to jednak dla większości gwiazd pieniądze nie są głównym afrodyzjakiem. Nierzadko występ w reklamie daje im większą rozpoznawalność niż popularny serial.

kobieta opiera czubki palców na mikrofonie ASMR

PRODUKCJA

Relaks i emocje w reklamach: odkrywamy potencjał ASMR

Czym jest ASMR? To dźwięki i obrazy, którym poddajemy się osiągając stan relaksu. Są tak sugestywne, że nabieramy ochoty, by spróbować czegoś, co wygląda tak smakowicie na ekranie. Stan ten określa się jako braingasm.