WIEDZA

Sukces launchu aplikacji Nasza Stokrotka

Jak skutecznie wprowadzić aplikację na zatłoczonym, konkurencyjnym rynku? Ujęcie tematu z perspektywy agencji 360 stopni.

Zadanie

Zostaliśmy poproszeni przez Stokrotkę o stworzenie platformy kreatywnej dla programu lojalnościowego (aplikacji) Nasza Stokrotka. Dla Klienta ważne było zachowanie spójności z dotychczas prowadzoną komunikacją. Z tego powodu zakres zleconych prac objął również udział w projektowaniu i konsultacje strony graficznej aplikacji.

Założenia

Gdy tworzyliśmy komunikację dla aplikacji mieliśmy silne przekonanie, że im bardziej konkurencja zabiega o uwagę konsumentów, tym większą rolę w kampanii reklamowej odgrywać będzie precyzja, prostota i spójność komunikacji.

  • Precyzja – klienci poświęcają coraz mniej czasu i uwagi na treści reklamowe. Jeśli nie trafimy z przekazem w sedno i to za pierwszym razem, wówczas zdobyta uwaga odbiorcy zostanie zmarnowana.
  • Prostota przekazu ułatwi odbiorcom reklamy zrozumienie i ustosunkowanie się do treści reklamowej. Dlatego gdy wiemy, co chcemy powiedzieć, koniecznie chcemy powiedzieć to jak najprościej.
  • Spójność komunikacji w warunkach rozproszonych mediów i natłoku komunikatów reklamowych wspomoże rozpoznawalność kampanii. Możemy sobie wyobrazić sytuację, w której klient rano kątem oka dostrzeże billboard z reklamą aplikacji, po południu przy obiedzie rzuci mu się w oczy reklama telewizyjna, a następnego dnia o poranku – sprawdzając media społecznościowe – zobaczy post aplikacji na Facebooku. Jeśli każdą z tych reklam cechuje  spójność  – przekaz reklamowy będzie miał większe szanse trafić do świadomości odbiorców i wywołać stosowną reakcję.

Komunikat

Postawiliśmy na prosty i klarowny komunikat, nawiązujący do istniejącego już hasła reklamowego: „Ekstra aplikację mamy. Pobierz i oszczędzaj”. W zależności od etapu kampanii zastosowaliśmy wezwanie do działania dostosowane do oczekiwanej wiedzy i zaangażowania klientów, czyli: „Sprawdź”, „Dowiedz się więcej”, „Zainstaluj”. Spójność logotypów sieci i aplikacji, a także utrzymanie tonu przekazu pozwoliły na jednoznaczne skojarzenie nowego produktu z siecią sklepów Stokrotka.

Treści dopasowane do mediów

W kolejnym etapie prac zaplanowaliśmy i zakupiliśmy kampanię 360 stopni obejmującą media online i offline, a także nośniki własne Stokrotki. Zadaniem Keino było też wyprodukowanie formatów do zleconych placementów.

Kampania online

Kampania online dotyczyła aktywności w ramach mediów własnych Klienta (m.in. newsletter, witryna www, social media), a także współpracę z influencerami (Tik Tok), kampanie VOD oraz kampanię w sieci reklamowej Google. Kampania online obejmowała część wizerunkową przekazu oraz część produktową (promocja ofert dostępnych w aplikacji).

W digitalu postawiliśmy na budowanie lejka poprzez podzielenie kampanii na trzy standardowe etapy:

  • budowanie świadomości,
  • traffic - pogłębienie wiedzy o aplikacji poprzez kierowanie ruchu na landing page,
  • konwersja (instalacja aplikacji) – gdzie ruch kierował do Google Play i App Store.

Przeczytaj również w magazynie "Manager": Płatek do płatka, czyli aplikacja Stokrotki.

Kampania świadomościowa

Kampania rozpoczęła się od działań zasięgowych nastawionych na budowanie świadomości aplikacji Nasza Stokrotka. Nie oczekiwaliśmy ruchu z tych reklam, ale jeżeli użytkownik kliknął w reklamę, był przekierowywany na landing page mówiący o benefitach aplikacji.

 kafelek karuzeli w ramach kampanii świadomościowej, opracowanie własne

 

Traffic kierowany na Landing Page

W drugim etapie kampanii digitalowej - uruchamianym łącznie z kampanią świadomościową - zachęcaliśmy grupę docelową do pogłębienia wiedzy o aplikacji. Poniżej prezentujemy przykładową kreację z tym celem reklamowym.

reklama z celem trafikowym, opracowanie własne

Ważnym źródłem informacji dla potencjalnych użytkowników aplikacji jest Landing Page https://naszastokrotka.pl, gdzie w przystępny sposób informowaliśmy o korzyściach płynących z regularnego używania aplikacji. Jak również zbieraliśmy dane użytkowników zainteresowanych aplikacją do retargetingu w kolejnej części kampanii ukierunkowanej już stricte na konwersje.

Konwersja

Na koniec tego procesu kierowaliśmy komunikaty zachęcające do pobrania i zainstalowania aplikacji. Adresatami tych treści były osoby, które weszły w intereakcję z kampanią świadomościową lub/i traffikową, ale jeszcze nie pobrały aplikacji. Na tym etapie korzystaliśmy z narzędzi remarketingowych w ramach sieci reklamowej Google oraz Facebook.

przykład reklamy w GDN. opracowanie własne.

Do odwiedzających Landing Page trafiały również reklamy emitowane w mediach społecznościowych. Dzięki karuzeli mogliśmy pokazać kilka korzyści korzystania z aplikacji.

Przeczytaj również o aplikacji Nasza Stokrtoka w Wiadomościach Handlowych.

Kampania offline

Media wysokozasięgowe, takie jak telewizja i radio, wykorzystaliśmy do budowania świadomości nowej aplikacji. W tym celu reklamowaliśmy produkty, które dzięki rejestracji w aplikacji Nasza Stokrotka klienci sieci sklepów mogli kupić w atrakcyjnych cenach. Oto przykład jednej z wielu reklam emitowanych w telewizji oraz jako element placementu VOD:

 

Kampania w punktach sprzedaży

W punktach sprzedaży wykorzystaliśmy wszelkie możliwe formy reklamy. Osoby odwiedzające sklepy Stokrotka już od wejścia były informowane o nowej aplikacji.

Informacje o nowym programie lojalnościowym pojawiały się na ekranach LCD, plakatach, bramkach,  przekładkach kasowych, wobblerach, stoperach, nakładkach na bramki i stojaki. Jednym słowem zadbaliśmy o to, aby każdy klient Stokrotki w różnych kontekstach był zachęcany do pobrania aplikacji, rejestracji i skorzystania z ekstra rabatów tu i teraz.

źródło: opracowanie własne

Rezultaty

Po trzech miesiącach od startu aplikacja Nasza Stokrotka stała się najlepiej ocenianą aplikacją na bardzo konkurencyjnym rynku ogólnopolskich sieci spożywczych (wynik uzyskany na podstawie ocen aplikacji lojalnościowych uśredniony dla Google Play i App Store na dzień 30.06.2022 r.).

Kampania została wyróżniona w konkursie Golden Arrow 2022.

W magazynie magazyn Manager ukazał się artykuł opisujący sukces aplikacji Nasza Stokrotka. Link do pełnej treści artykułu znajduje się tutaj.

Linki:

Szymon Marek

Autor: Szymon Marek

Marketing Director

Kontakt: szymon.marek@chapter2.pl

Powiązane artykuły

WIEDZA

The eye of the… strateg

Strategia to przemyślany i dobrze ułożony plan postępowania w drodze do osiągnięcia sukcesu rynkowego. Dzięki niej wyprzedzamy resztę stawki, skutecznie przekonujemy konsumentów do marek i produktów, tworzymy świeże rozwiązania, realizując najśmielsze zamierzenia współczesnego marketingu.

WIEDZA

Wyzwania dla stratega

Choć budowanie marki to praca na emocjach i głęboko skrywanych, często nieuświadomionych motywacjach konsumenckich, jest to liniowy, logiczny, a także - wbrew pozorom - całkiem prosty proces. Ale tylko pod warunkiem, że przejdzie się przez jego kluczowe etapy i nie zapragnie… pobiec na skróty.

WIEDZA

Siła poznawcza insightu

Marzeniem każdego marketingowca jest poznanie mechanizmów, które kierują konsumentem przy wyborze konkretnego produktu lub usługi. Zachęcać do kupna danej rzeczy ma masa treści składających się na cały obszar content marketingu. Są to m.in.: blogi firmowe, poradniki, artykuły eksperckie, recenzje, opisy oraz podcasty. Ale w jaki sposób tworzyć je skutecznie?

kobieta patrząca na planszę szachów

WIEDZA

Seriale kształtują trendy

Jesienią 2020 w Netflixie miała miejsce premiera „Gambitu królowej”. Wraz z zaostrzaniem przepisów związanych z pandemią, VOD stało się światowym dystrybutorem rozrywki, a miniserial szybko zaczął zdobywać coraz większą popularność. W ciągu pierwszych 28 dni od premiery obejrzały go ponad 62 miliony widzów.