PRODUKCJA

Jaki będzie świat widziany przez gogle VR?

Czy Virtual Reality (Wirtualna Rzeczywistość) zmieni nasze życie, podobnie jak powszechny dostęp do smartfonów? Właściwie należałoby zapytać, kiedy to się stanie? Zapewne w ciągu kilku najbliższych lat.

Dziecko z zabawkowym zestawem słuchawkowym wirtualnej rzeczywistości w nowoczesnym biurze na poddaszu

Chociaż wiek niemowlęcy technologii VR trwał dość długo, coraz pewniej już stawia kroki, czekając na przełom, który spowoduje, że ruszy wirtualna lawina. Przypomnijmy, że VR umożliwia tworzenie cyfrowego świata, do którego użytkownik może wejść i doświadczyć go zakładając specjalne gogle VR, słuchawki i specjalne kontrolery. Pozwala mu to zatopić się w sztucznie wykreowanej rzeczywistości, żeby zyskać niedostępne wcześniej doznania. Katalog możliwości związanych z VR jest nieograniczony…

W jaki sposób obecnie wykorzystywana jest VR? W grach wideo, animacjach i filmach, w reklamie, ale też podczas treningów i terapii oraz w edukacji. To jednak dopiero początek wirtualnego świata– technologia ta będzie wpływała na rozwój wielu dziedzin życia.

W jaki sposób obecnie wykorzystywana jest VR? W grach wideo, animacjach i filmach, w reklamie, ale też podczas treningów i terapii oraz w edukacji. To jednak dopiero początek wirtualnego świata– technologia ta będzie wpływała na rozwój wielu dziedzin życia.

infografika informująca, że coraz więcej osób korzysta z AR i VR, które w 2021 roku wzrosły o 92% do 11,2 mln sztuk.

 

Czy nowe okulary VR wywołają wywołają przełom?

Zgodnie z profetycznymi wizjami wielu autorów science-fiction, VR może okazać się równie przełomowa jak wynalezienie telefonu komórkowego, czy też sztucznej inteligencji. Od kilku lat słychać plotki, że wielki amerykański koncern ma wypuścić na rynek lekkie, funkcjonalne gogle VR, niewiele różniące się od okularów. Jeśli tak się stanie, wybuchnie prawdziwa rewolucja na rynku sprzętu wideo. Czy warto będzie kupować telewizory, projektory lub ekrany komputerowe, skoro rolę tę znacznie lepiej spełnią zaawansowane technologicznie okulary VR?

Od tego już tylko krok do totalnych zmian w dziedzinie rozrywki. Do lamusa przejdą niewygodne gogle i hełmy oraz toporne produkcje VR. Zastąpi je powszechny dostęp do realistycznych, trójwymiarowych filmów, programów gier i reklam. Powstanie uniwersum rzeczywistości wirtualnej.

mężczyzna w wirtualnych goglach uderza wirtualną piłkę nożną w trakcie ataku wirtualnego napastnika

2D zamienia się w 3D

Nasze mózgi są doskonale przygotowane do takiego sposobu obrazowania. Oczy patrząc pod różnym kątem, przekazują obrazy 2D, które umysł łączy i interpretuje jako trójwymiarowe. Wszystko jedno, czy jest to realny, czy też wirtualny świat - prezentowany na mini ekranach gogli VR. Wystarczy włożyć okulary wirtualne, by oszukać zmysły.

Wspomniani wcześniej twórcy s-f prorokują, że rewolucja VR doprowadzi do głębokich zmian obyczajowych i społecznych. Już dziś najmłodsze pokolenie rezygnuje z części bodźców dostarczanych przez rzeczywistość postrzegając jako prawdziwy świat wykreowany przy pomocy smartfonów i mediów społecznościowych. Co się stanie, gdy nowego typu gogle VR będzie można podłączyć do urządzeń mobilnych? Czy kolejne pokolenia pochłonie rzeczywistość wirtualna?

lekarz w wirtualnych okularach aplikujący zastrzyk niewidocznemu pacjentowi

Brak jednolitych standardów

Domeną VR ciągle jeszcze pozostaje świat rozrywki, zwłaszcza gier komputerowych. Liczba użytkowników jest jednak ograniczona. Żeby się to zmieniło, trzeba pokonać wiele wyzwań technologicznych, takich jak: zaprojektowanie wygodnych, lekkich gogli, polepszenie jakości obrazu i dźwięku i zwiększenie interaktywności proponowanych treści. Barierę stanowią też relatywnie wysokie ceny ciągle jeszcze niedoskonałych urządzeń. Kolejny problem to brak jednolitych standardów. Słowem – rynek czeka na przełom, którego dokona może dokonać firma wyznaczająca kierunki rozwoju technologii i rozumiejąca wirtualną rzeczywistość.

Nie sposób nie wspomnieć też o potencjalnych zagrożeniach związanych z wirtualną rzeczywistością. Już dziś różne organizacje i firmy zbierają wszystkie możliwe informacje o użytkownikach Internetu. Wymóg używania gogli VR lub okularów VR, śledzących ruchy ciała stanowi kolejne źródło informacji, które mogą być wykorzystywane wbrew intencjom użytkowników wirtualnego świata.

zdjęcie wirtualnych gogli leżących na parapecie przy oknie

Wirtualna rzeczywistość - zagrożenia i zalety

Inna ważna kwestia to wysoce prawdopodobne zmiany socjologiczne, jakie może wywołać popularyzacja VR. Już dziś mamy do czynienia z atomizacją, rosnącym wyobcowaniem, powodującym zanik więzi społecznych i nieumiejętność nawiązywania głębokich relacji. Czy jednak warto walczyć ze zjawiskami w skali masowej, których nie da się zatrzymać?

Wśród zwolenników VR dominuje przekonanie o pozytywnych aspektach tej technologii. Mówią o jej użyteczności w edukacji – np. wirtualnych wycieczkach po muzeach i zabytkach oraz modelach ułatwiających rozumienie anatomii czy też chemii. Zajęcia w goglach pozwalają studentom medycyny prowadzić symulacje zabiegów chirurgicznych.

wirtualne wnętrze nowoczesnego mieszkania

Jak i gdzie stosuje się wirtualną rzeczywistość? Inżynierowie planują przy jej pomocy rozkład hal fabrycznych i linii produkcyjnych. Podobne zastosowania okazały się też inspirujące dla logistyki.

W branży deweloperskiej VR wspomaga sprzedaż mieszkań, ponieważ w przekonujący sposób prezentuje domy, które jeszcze nie powstały. Z kolei firmy modowe organizują wirtualne pokazy, udostępniając przymierzalnie w wersji VR. Luksusowe marki - Dolce&Gabanna, Louis Vuitton, Ralph Lauren i Tommy Hilfiger korzystają z wirtualnych awatarów.

wirtualny samochód dostrajany przez mężczyznę w wirtualnych goglach

Możliwości VR wykorzystuje branża motoryzacyjna. Audi uruchomiło wirtualny salon samochodowy. Jeszcze dalej posunął się Lexus, oferując mobilną aplikację i technologię, dzięki której użytkownicy mogą korzystać z prostych gogli VR, żeby oglądać samochody pod każdym kątem.

historyczne, czarnobiałe zdjęcie Hugo Nernsbacka demonstrującego wirtualne telewizyjne gogle w 1963 roku
Photo A. Eisenstaedt - Hugo Gernsback // Hugo Gernsback w trakcie pokazu telewizyjnych gogli w1963 dla magazynu Life

Pomysł ma prawie 200 lat

Jak to wszystko się zaczęło? W naszym kraju najbardziej znanym przykładem myślenia w kategoriach VR jest Panorama Racławicka z 1884 roku, którą można oglądać we Wrocławiu. Pomysł najwyraźniej się nie zestarzał, ponieważ na berlińskiej Wyspie Muzeów prezentowana jest ukazującą starożytne miasto „Das Panorama Exhibition” (z 2018 roku), ulokowana obok „Pergamonmuseum”.

stereoskop i zestawy okrągłych zdjęć, które po włożeniu do stereoskopu symulują widzenie trójwymiarowe

W 1838 roku angielski fizyk Charles Wheatstone zbudował stereoskop służący do oglądania obrazów przestrzennych. Generalnie jego pomysł był prosty – widz patrzył z małego dystansu na dwa zdjęcia wykonane pod różnym kątem. Tak samo działają współczesne okulary VR. Identyczną zasadę trójwymiarowej iluzji wykorzystują fotoplastykony. Zanim powstały kina, pełniły podobną rolę. Niektóre działają do dzisiaj, np. w Warszawie w kamienicy Hoserów w Alejach Jerozolimskich 51 i w łódzkim Muzeum Kinematografii.

Od View Mastera do gogli VR

Kolejne udoskonalone wersje wynalazku Wheatsone’a pojawiały się, żeby wkrótce zniknąć z rynku. Wyjątek stanowi wyprodukowany w milionach egzemplarzy View Master, który podbił USA. To niewielki aparat wyglądający jak skrzyżowanie lornetki z odtwarzaczem CD. Wkłada się do niego płytkę z umieszczonymi na niej podwójnymi przeźroczami. Dziś to już zabawka dla dzieci, ale kiedyś, w epoce przedinternetowej, dzięki Master View Amerykanie poznawali świat.

mężczyzna w futurystycznych, wirtualnych okularach

Mniej znany, choć przełomowy, był projekt Iwana Sutherlanda „The Ultimate Display” z 1965 roku, który jako pierwszy wykorzystywał obrazy generowane przez komputer. Dopiero 19 lat później, 1984 roku, Jaron Lanier założył firmę VPL Research. Sprzedawała ona nowatorskie okulary VR przenoszące użytkowników w uproszczony wirtualny świat. Ważne uzupełnienie tego rozwiązania stanowiły rękawice, pozwalające manipulować przedmiotami wirtualnej rzeczywistości. Warto dodać, że to właśnie Lanier był autorem terminu Virtual Reality.

infografika informująca, że VR ma się stać jednym z najszybciej rozwijającym się segmentem rozrywki i mediów do roku 2025

Wirtualny gaming zapoczątkowały maszyny Arcade. Dziś gracze używają gogli: VR Oculus, Samsung Gear VR, HTC Vive i PlayStation VR. Najprostsza, budżetowa wersja z kartonu oferowana jest przez Google. Działa w połączeniu ze smartfonem ukazując bogatszy, przestrzenny świat gry. Chociaż kosztuje niewiele, zastosowanie go dostarcza podobnych wrażeń jak droższe gogle VR.

Prawdziwa rewolucja kontra innowacje

graf prezentujący dynamikę wzrostów sprzedaży Googli VR do 2025 roku. dynamika wzrostów między rokiem 2020 a 2025 będzie wynosić 900%

Wszystko to jednak pomysły i ulepszenia, tymczasem potrzebny jest prawdziwy przełom. Niedoskonałość techniczna i niezadowalające efekty wizualne spowodowały, że kolejne próby wprowadzenia zubożonej wersji VR – czyli technologii 3D – do kina i telewizji nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. A przecież wydawałoby się, że to najbardziej naturalna droga rozwoju. Co rusz, któryś z producentów filmowych podejmuje kolejny eksperyment z obrazem trójwymiarowym, ale to droga donikąd. Przykład niedawno wprowadzonego na ekrany „Avatara 2” pokazał, że dla odbiorców ważniejsza jest wysoka rozdzielczość ekranu i doskonały dźwięk niż kulawa trójwymiarowość.

infografika informująca, że w 2024 roku przychody ze sprzedaży okularów VR przekroczą 12 mld dolarów

W dziedzinie VR potrzebna jest więc prawdziwa zmiana, a nie rzekome innowacje. Co dalej? Eksperci szacują, że w 2024 roku przychody z VR przekroczą 12 mld dol., a VR stanie się jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rozrywki i mediów.

Darmowa konsultacja

15 min albo godzinę, czyli tyle ile potrzebujesz, by porozmawiać o reklamie lub promocji Twojej marki.

Zapisz się

Piotr Cegłowski

Autor: Piotr Cegłowski

Kontakt: piotr.ceglowski@chapter2.pl

Powiązane artykuły

PRODUKCJA

Imponująca kariera Augmented Reality w marketingu

Jedno jest pewne - Augmented Reality (AR) to technologia przyszłości, szczególnie ważna dla marketingu. Dlaczego? Umożliwia nakładanie wirtualnych elementów na rzeczywisty świat przy pomocy smartfonów, tabletów i specjalnych okularów. Inaczej mówiąc jest to interaktywny sposób postrzegania otoczenia, w którym pojawiają się dodatkowe obrazy i dźwięki.

PRODUKCJA

Wirtualna produkcja: rewolucja w realizacji filmów i reklam

Wirtualna produkcja (Virtual Production), w błyskawicznym tempie zrewolucjonizowała sposób realizacji filmów fabularnych i reklamowych. Co więcej - ma ogromny potencjał i budzi rosnące zainteresowanie branży na całym świecie.

kot w okularach

PRODUKCJA

Blaski i cienie gwiazd w reklamie

Co stanowi dowód niekwestionowanej popularności? Udział w spocie reklamowym. Choć kwoty, jakie można w ten sposób zarobić, nierzadko powodują zawrót głowy, to jednak dla większości gwiazd pieniądze nie są głównym afrodyzjakiem. Nierzadko występ w reklamie daje im większą rozpoznawalność niż popularny serial.

kobieta opiera czubki palców na mikrofonie ASMR

PRODUKCJA

Relaks i emocje w reklamach: odkrywamy potencjał ASMR

Czym jest ASMR? To dźwięki i obrazy, którym poddajemy się osiągając stan relaksu. Są tak sugestywne, że nabieramy ochoty, by spróbować czegoś, co wygląda tak smakowicie na ekranie. Stan ten określa się jako braingasm.