MIDO MEDIA
Jakich treści oczekują użytkownicy social mediów?
Użytkownicy oczekują publikacji dopasowanych zarówno pod względem formatów, estetyki i trendów, jak i prezentowanych treści. Dystrybucja contentu w kanałach social mediów pozwala dotrzeć do grupy docelowej z kompleksowym przekazem, dostosowanym do danej platformy. Należy pamiętać, że każda platforma społecznościowa ma swój charakter.
Zróżnicowany content
Badania przeprowadzone przez Response Media i NC State University odpowiadają na pytanie, jakich treści użytkownicy poszukują w social mediach:
• na Facebooku użytkownicy poszukują news ów i treści ofertowych,
• na Instagramie idei, do których mogą aspirować oraz autorytetów – twórców i influencerów – na których mogą się wzorować,
• w materiałach na TikToku królują z kolei autentyczne emocje; użytkownicy oczekują, że w zamieszczanych tam krótkich formach wideo ukazywane będą zwykłe chwile z życia oraz treści dopasowane do aktualnych trendów i wirali.
Jakie treści angażują użytkowników?
Największe zaangażowanie użytkowników platform społecznościowych zapewniają treści wideo. Filmy wideo dają 1200% więcej udostępnień niż tekst i grafika razem wzięte. Ponadto, użytkownicy social mediów spędzają średnio 6 godzin i 56 minut na oglądaniu wideo każdego tygodnia.
Badania pokazują też, że interaktywne treści generują wyższe wskaźniki zaangażowania. Według Content Marketing Institute, interaktywne treści, takie jak quizy i ankiety, tworzą średnio 70% więcej konwersji niż tradycyjne treści.
Z badania przeprowadzonego przez GlobalWebIndex w 2021 roku wynika, że 54% użytkowników social media poszukuje informacji o nowych produktach i usługach, a 49% szuka ofert i promocji. Z kolei Sprout Social przypomina, że 40% klientów sięga do social mediów, aby uzyskać pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z produktem lub usługą. Ponadto, 59% z nich chce, aby marki były bardziej aktywne na swoich profilach społecznościowych i szybciej odpowiadały na pytania i komentarze.
HubSpot Blog Research stwierdza, że 64% użytkowników social media oczekuje, iż marki będą dostarczać spersonalizowane treści i oferty, a 61% chce, by marki dostarczały treści, które są związane z ich zainteresowaniami. Aż 82% marek publikuje dedykowany content na platformach społecznościowych. Treści muszą być skrojone na miarę i przyciągać uwagę. Jak podaje Meta, mózg człowieka potrzebuje 1/2 sekundy, żeby odebrać komunikat online i na niego zareagować. W przypadku Generacji Z czas ten jest jeszcze krótszy – mówi się o 1/3 sekundy.
Preferencje wobec kanałów społecznościowych
Warto zwrócić uwagę, że preferencje użytkowników zależą również od wieku i płci. Na przykład, według badania Hootsuite i We Are Social, kobiety częściej korzystają z Instagrama niż mężczyźni – 51,3% użytkowników tej platformy to kobiety. Ponadto, młodsze pokolenia, takie jak Generacja Z i Milenialsi, preferują TikToka, Instagrama czy Snapchata, podczas gdy starsze pokolenia wolą Facebooka i LinkedIn.
Dopasowanie treści do platform społecznościowych
- Różnicowanie contentu między kanałami Social Media ma jeden, główny cel: dopasowanie go w komunikacji z użytkownikami – komentuje Klaudia Seweryńska, Senior Content Manager w agencji mediowej MIDO. - Użytkownicy Facebooka konsumują inne treści niż ci na Instagramie. Dlatego tak ważne jest, aby tworzyć content zgodnie ze specyfiką platformy.
- Istotne jest umiejętne korzystanie z dostępnych formatów oraz wdrażanie trendów. Przykład? Na Facebooku mocna ekspozycja logo (a także cen) nikogo nie dziwi – fani oczekują konkretnych, zwięzłych komunikatów. Z kolei na Instagramie taka praktyka mogłaby zostać odebrana jako „zbyt nachalna”. Ma to związek z lifestyle’owym klimatem platformy, narzuconym m.in. przez influencerów. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie subtelne lokowanie produktu np. za pomocą dynamicznego Reelsa, pokazującego praktyczne zastosowanie przedmiotu – dodaje Klaudia Seweryńska. - Możliwości jest wiele, dlatego warto poświęcić czas i energię na zróżnicowanie kanałów. Podobny content jest sporym ułatwieniem dla twórców, lecz powoduje znudzenie u odbiorców. Ostatecznie, ograniczą się oni do jednego kanału, a to będzie miało przełożenie na statystyki zasięgu i zaangażowania.
Twoja marka w Social Media
Porozmawiajmy o social mediach dla Twojej marki. Jakie cele chcesz osiągnąć? Jak mają się prezentować?
Prawdziwa siła social mediów
Marketerzy odpowiadający za komunikację muszą pamiętać, że tworzą dla odbiorców, a siłą mediów społecznościowych jest dwustronna komunikacja, możliwość nawiązywania kontaktu z realnymi i potencjalnymi klientami.
Dlatego też sprzedażowe treści powinny przeplatać się z publikacjami, które inspirują i edukują – budują świat marki i kreują styl życia. Strategia w social mediach powinna uwzględniać te dwa filary i cele komunikacji.
Dobrze przygotowane treści sprzedażowe zawierają jasny komunikat, bezpośrednią informację o promocji lub ofercie, a także silne wezwanie do akcji – call to action. Powinny przeplatać się z innymi treściami contentowymi, które pozwolą budować pozycjonowanie marki, tworzyć jej wizerunek jako lidera i eksperta w danej kategorii. Pokazanie, że marka jest wiarygodna, zna klientów i odpowiada na ich realne potrzeby, jest też najlepszym źródłem inspiracji i wiedzy na rynku.
Regularna publikacja daje odbiorcom powód do obserwowania marki, bycia na bieżąco z newsami i promocjami. Wpływa na tworzenie relacji między marką a odbiorcą. Ważne jest planowanie komunikacji z wyprzedzeniem – określenie częstotliwości publikacji w danych kanałach, przygotowywanie harmonogramów komunikacji.
Dla osiągnięcia sukcesu w social media ważne jest dostosowanie treści do preferencji i oczekiwań grupy docelowej. Publikacje powinny być dobrane zarówno pod względem formatu, jak i tematu. Najlepiej korzystać z różnych typów treści, takich jak grafika, wideo, a także teksy i animacje, aby zaspokoić potrzeby różnych grup odbiorców.
Darmowa konsultacja
15 min albo godzinę, czyli tyle ile potrzebujesz, by porozmawiać o reklamie lub promocji Twojej marki.