MIDO MEDIA

Jakich treści oczekują użytkownicy social mediów?

Użytkownicy oczekują publikacji dopasowanych zarówno pod względem formatów, estetyki i trendów, jak i prezentowanych treści. Dystrybucja contentu w kanałach social mediów pozwala dotrzeć do grupy docelowej z kompleksowym przekazem, dostosowanym do danej platformy. Należy pamiętać, że każda platforma społecznościowa ma swój charakter.

Zróżnicowany content  

Badania przeprowadzone przez Response Media i NC State University odpowiadają na pytanie, jakich treści użytkownicy poszukują w social mediach:

• na Facebooku użytkownicy poszukują newsów i treści ofertowych,

• na Instagramie idei, do których mogą aspirować oraz autorytetów – twórców i influencerów – na których mogą się wzorować,

• w materiałach na TikToku królują z kolei autentyczne emocje; użytkownicy oczekują, że w zamieszczanych tam krótkich formach wideo ukazywane będą zwykłe chwile z życia oraz treści dopasowane do aktualnych trendów i wirali.

Jakie treści angażują użytkowników?

Największe zaangażowanie użytkowników platform społecznościowych zapewniają treści wideo. Filmy wideo dają 1200% więcej udostępnień niż tekst i grafika razem wzięte. Ponadto, użytkownicy social mediów spędzają średnio 6 godzin i 56 minut na oglądaniu wideo każdego tygodnia.

Badania pokazują też, że interaktywne treści generują wyższe wskaźniki zaangażowania. Według Content Marketing Institute, interaktywne treści, takie jak quizy i ankiety, tworzą średnio 70% więcej konwersji niż tradycyjne treści.

Z badania przeprowadzonego przez GlobalWebIndex w 2021 roku wynika, że 54% użytkowników social media poszukuje informacji o nowych produktach i usługach, a 49% szuka ofert i promocji. Z kolei Sprout Social przypomina, że 40% klientów sięga do social mediów, aby uzyskać pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z produktem lub usługą. Ponadto, 59% z nich chce, aby marki były bardziej aktywne na swoich profilach społecznościowych i szybciej odpowiadały na pytania i komentarze.

HubSpot Blog Research stwierdza, że 64% użytkowników social media oczekuje, iż marki będą dostarczać spersonalizowane treści i oferty, a 61% chce, by marki dostarczały treści, które są związane z ich zainteresowaniami. Aż 82% marek publikuje dedykowany content na platformach społecznościowych. Treści muszą być skrojone na miarę i przyciągać uwagę. Jak podaje Meta, mózg człowieka potrzebuje 1/2 sekundy, żeby odebrać komunikat online i na niego zareagować. W przypadku Generacji Z czas ten jest jeszcze krótszy – mówi się o 1/3 sekundy.

Preferencje wobec kanałów społecznościowych

Warto zwrócić uwagę, że preferencje użytkowników zależą również od wieku i płci. Na przykład, według badania Hootsuite i We Are Social, kobiety częściej korzystają z Instagrama niż mężczyźni – 51,3% użytkowników tej platformy to kobiety. Ponadto, młodsze pokolenia, takie jak Generacja Z i Milenialsi, preferują TikToka, Instagrama czy Snapchata, podczas gdy starsze pokolenia wolą Facebooka i LinkedIn.

Dopasowanie treści do platform społecznościowych

- Różnicowanie contentu między kanałami Social Media ma jeden, główny cel: dopasowanie go w komunikacji z użytkownikami – komentuje Klaudia Seweryńska, Senior Content Manager w agencji mediowej MIDO. - Użytkownicy Facebooka konsumują inne treści niż ci na Instagramie. Dlatego tak ważne jest, aby tworzyć content zgodnie ze specyfiką platformy.

W jaki sposób marketerzy udostępniają treści w mediach społecznościowych na platformach?

- Istotne jest umiejętne korzystanie z dostępnych formatów oraz wdrażanie trendów. Przykład? Na Facebooku mocna ekspozycja logo (a także cen) nikogo nie dziwi – fani oczekują konkretnych, zwięzłych komunikatów. Z kolei na Instagramie taka praktyka mogłaby zostać odebrana jako „zbyt nachalna”. Ma to związek z lifestyle’owym klimatem platformy, narzuconym m.in. przez influencerów. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie subtelne lokowanie produktu np. za pomocą dynamicznego Reelsa, pokazującego praktyczne zastosowanie przedmiotu – dodaje Klaudia Seweryńska. - Możliwości jest wiele, dlatego warto poświęcić czas i energię na zróżnicowanie kanałów. Podobny content jest sporym ułatwieniem dla twórców, lecz powoduje znudzenie u odbiorców. Ostatecznie, ograniczą się oni do jednego kanału, a to będzie miało przełożenie na statystyki zasięgu i zaangażowania.

Twoja marka w Social Media

Porozmawiajmy o social mediach dla Twojej marki. Jakie cele chcesz osiągnąć? Jak mają się prezentować?

Chcę Porozmawiać

Prawdziwa siła social mediów

Marketerzy odpowiadający za komunikację muszą pamiętać, że tworzą dla odbiorców, a siłą mediów społecznościowych jest dwustronna komunikacja, możliwość nawiązywania kontaktu z realnymi i potencjalnymi klientami.

Dlatego też sprzedażowe treści powinny przeplatać się z publikacjami, które inspirują i edukują – budują świat marki i kreują styl życia. Strategia w social mediach powinna uwzględniać te dwa filary i cele komunikacji.

Dobrze przygotowane treści sprzedażowe zawierają jasny komunikat, bezpośrednią informację o promocji lub ofercie, a także silne wezwanie do akcji – call to action. Powinny przeplatać się z innymi treściami contentowymi, które pozwolą budować pozycjonowanie marki, tworzyć jej wizerunek jako lidera i eksperta w danej kategorii. Pokazanie, że marka jest wiarygodna, zna klientów i odpowiada na ich realne potrzeby, jest też najlepszym źródłem inspiracji i wiedzy na rynku.

Regularna publikacja daje odbiorcom powód do obserwowania marki, bycia na bieżąco z newsami i promocjami. Wpływa na tworzenie relacji między marką a odbiorcą. Ważne jest planowanie komunikacji z wyprzedzeniem – określenie częstotliwości publikacji w danych kanałach, przygotowywanie harmonogramów komunikacji.

Przepis na sukces w social mediach

Dla osiągnięcia sukcesu w social media ważne jest dostosowanie treści do preferencji i oczekiwań grupy docelowej. Publikacje powinny być dobrane zarówno pod względem formatu, jak i tematu. Najlepiej korzystać z różnych typów treści, takich jak grafika, wideo, a także teksy i animacje, aby zaspokoić potrzeby różnych grup odbiorców.

Darmowa konsultacja

15 min albo godzinę, czyli tyle ile potrzebujesz, by porozmawiać o reklamie lub promocji Twojej marki.

Zapisz się

Michał Wojtas

Autor: Michał Wojtas

Head of Content

Kontakt: michal.wojtas@midomedia.pl

Powiązane artykuły

surrealistyczny człowiek z telewizorem zamiast głowy

MIDO MEDIA

Kryzys reklam? Jaki kryzys?!

Wokół telewizji, przez wiele lat dominującego medium informacyjnego i reklamowego, nagromadziło się wiele mitów i mylnych wyobrażeń.

MIDO MEDIA

Pandemia nie zaszkodziła radiu

Radio to medium, które nie ucierpiało podczas pandemii. Jako nośnik treści reklamowych doskonale sprawdza się dzięki szerokiemu dotarciu. Jeśli chodzi o zasięgi, w pewnych grupach, przewyższa nawet telewizję, najważniejszego gracza na rynku reklamowym.

MIDO MEDIA

Tradycyjna reklama odrabia straty

Choć już od dawna przewidywano upadek tradycyjnej reklamy, ma się ona całkiem nieźle i – co ważne - po raz pierwszy od dekady odnotowuje wzrost. Branżowi eksperci - Christine Moorman, Megan Ryan, Nader Tavassoli – wskazali na czynniki napędzające ten trend.

MIDO MEDIA

Reklamowa rewolucja Addressable TV!

3 października 2022 TVN uruchomił usługę addressable TV. To nieprzypadkowa data, zbiega się z 25-leciem rozpoczęcia emisji programu TVN. Usługa addressable TV odpowiada na hasło „Myśl globalnie, działaj lokalnie”. Nowa oferta TVN jest unikalna na rynku polskim i jedną z pierwszych na świecie.