SOCIAL MEDIA
RTM na czasie
Real Time Marketing to jeden z niestandardowych sposobów komunikacji marki i odpowiedź na dynamicznie zmieniający się świat. Wykorzystanie okazji do – najczęściej – żartobliwej komunikacji z konsumentem wymaga szybkiej reakcji i natychmiastowego działania. W ten sposób oprócz bezpośredniego komunikatu wysyłanego przez markę, daje ona znać, że jej zależy, jest na bieżąco i reaguje na to, co w danej chwili najbardziej zaprząta głowy konsumentom.
RTM-y, które przyciągają uwagę
Real Time Marketing (RTM) jest rodzajem dynamicznie powstającego contentu, tworzonego przez marki w odpowiedzi na aktualne wydarzenia czy trendy. Stanowi sposób na oryginalną promocję w sieci. Wielu firmom daje nowe podstawy funkcjonowania w mediach społecznościowych, a zarazem wyznacza standardy w komunikacji z użytkownikami Internetu – potencjalnymi klientami. Przygotowanie kreacji RTM jest nie lada wyzwaniem. Największą przeszkodą jest czas. Aby odnieść sukces, należy reagować błyskawicznie, ponieważ trendy w tej kategorii znikają tak szybko, jak się pojawiają. Nie ma większego faux pas niż publikacja „przeterminowanej” kreacji. Warto jednak zaznaczyć, że nie każdy RTM nadaje się, by go wdrożyć w życie. Pamiętajmy o tym, że powinien on być spójny z bieżącą komunikacją marki. Jeżeli trend nie pasuje do charakteru brandu, możemy odnieść odwrotny skutek. Content tworzony na siłę nie zyska aprobaty odbiorców.
Jak wygląda tworzenie RTM w praktyce? W styczniu 2021 roku cała Polska żyła morsowaniem. Ta dosyć ekstremalna aktywność podbiła nasz Internet, stała się viralem. Fanpage brandowe dostrzegły szansę na tworzenie treści Real-Time Marketing. Marki szukały powiązań między swoim produktem a morsowaniem, aby móc je przekuć w kreację RTM. KFC posłużyło się grą słów, zmieniając „morsowałem” na „moreserowałem”. Z kolei Lidl wypromował kostkarkę do lodu, dopisując do niej tekst „morsowałem”. Ciekawą interpretację tematu pokazał również CityBank Handlowy, tworząc kreację z alfabetem Morse’a. Pomysły na RTM-y mogą być różne, ważne, żeby dotyczyły nośnego, aktualnego tematu i pozostawały w zgodzie ze strategią marki.
Morsowanie zainspirowało nas do przygotowania kreacji dla Graala. Jak wiadomo, ryby lubią pływać, a w portfolio marki znaleźliśmy produkt, który świetnie odzwierciedla więź z naturą - WILD FISH. Jako że poruszaliśmy się w tematyce lifestyle, kreacja też musiała to odzwierciedlić. Centrum grafiki stanowią rysowane ryby, które morsują w niebieskich czapkach. Packshot zamieszczony w prawym dolnym rogu stanowi „podpis” do przedstawionej sytuacji.
Kreacja przygotowana na facebookowy profil marki Graal została zauważona w mediach branżowych. Serwis Nowy Marketing uplasował ją w czołówce najlepszych RTM-ów. Tradycyjnie już okazało się, że „im szybciej, tym lepiej” to najważniejsza zasada przy wymyślaniu RTM-ów. Tu nie ma miejsca na rozterki – im dłużej będziemy zwlekać z publikacją materiału, który nawiązuje do konkretnego wydarzenia, tym słabszy będzie jego odbiór w social mediach – wyprzedzą nas inne marki, a Internauci zaczną skupiać się na kolejnych trendach i newsach.