Strategia

Pozycja wyjściowa marki

Pozycja wyjściowa marki to jeden z kluczowych punktów briefu kreatywnego. W tym miejscu dowiadujemy się, z jakiego miejsca startuje marka; poznajemy jej specyfikę, kontekst rynkowy, siły i słabości marki. Bez wiedzy o tym, gdzie jesteśmy, niemożliwe jest powiedzenie, dokąd dojdziemy. Szczera odpowiedź na pytanie „Z jakiej pozycji startuje marka” sprawia, że cele kampanii – które określane są w kolejnym kroku briefu – będą dobrze postawione.

widok pasa startowego z perspektywy nawierzchni, na linii ustalone dwie osoby gotowe do startu

Poniżej przedstawiamy zestawienie podstawowych obszarów wartych uwagi podczas opisywania pozycji wyjściowej marki. W briefie nie piszemy o nich wszystkich, byłoby to nawet niewskazane. Wybieramy tylko najistotniejsze punkty, niezbędne do rzetelnej oceny aktualnej pozycji marki oraz te, które umożliwią agencji stworzenie skutecznego przekazu reklamowego.

zdjęcie w stylu retro ukazujące halę produkcyjną, sugerujące historię marki

Historia marki

Poznanie genezy marki, jej rozwoju oraz osiągnięć zarysowuje tło, które daje możliwość lepszego zrozumienia obecnej sytuacji rynkowej i wyzwań, przed jakimi staje marka.

Produkty lub usługi

Poznanie walorów oraz niedoskonałości produktów pozwoli na bardziej obiektywną ocenę konkurencyjności, a także otwiera dyskusję dopasowania do grupy docelowej marki.

na tle magazynu wypełnionego kratonami widzimy ekran laptopa w rękach kobiety

Obietnica marki

Jak marka adresuje potrzeby klientów? W jaki sposób je zaspakaja? Coraz częstszym trendem staje się kierunek „product as a service”, w którym fizyczne walory produktów schodzą na drugi plan, a na pierwszy wychodzi korzyść klienta związana z użytkowaniem produktu. Np. kupując samochód nie kupujemy czterech kół, silnika, karoserii i tapicerki, a usługę transportową, wolność i – często – prestiż.

 

Darmowa konsultacja

15 min albo godzinę, czyli tyle ile potrzebujesz, by porozmawiać o reklamie lub promocji Twojej marki.

Zapisz się

mężczyzna w garniturze z nieproporcjonalnie wielkimi czerwonymi rękawicami bokserskimi

Konkurencja

Identyfikacja głównych konkurentów oraz ocena ich działań marketingowych, pozycjonowania i oferty stwarza tło do oceny marki oraz wpływa na przestrzenie, w których marka może się rozwijać.

Trendy rynkowe i otoczenie

Obserwacje dotyczące trendów rynkowych, zmian regulacyjnych oraz ogólnej sytuacji gospodarczej.

Reputacja i wizerunek marki

Ocena odbioru marki przez konsumentów, jej reputacji oraz wizerunku, jakie elementy wartości marki są doceniane przez klientów, a które wymagają poprawy.

kobieta z megafonem, rozwiane włosy, krzyczy do tuby, zaciśnięta pięść z tyłu, rozwiane włosy, na żółtym tle

Dotychczasowe działania marketingowe

Jak wiemy z psychologii behawioralnej, zamiast pytać respondentów o opinie na temat marek, lepiej jest zapytać o ostatni zakup i doświadczenia pozakupowe. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku marketingu w firmie. Dlatego warto postawić pytania: co do tej pory robiliśmy? Jak to robiliśmy? Co działało? Co nie działało? Dlaczego? Analiza wcześniejszych kampanii, strategii i taktyk marketingowych, a także ocena ich efektywności, pozwala na wnioskowanie co do skutecznych działań i obszarów wymagających zmian w następnych kampaniach.

na drewnianym stole rozsypane litery przechodzą w słowo brand

Spójność marki

Spróbuj ocenić spójność marki w szerokim ujęciu. Z jednej strony w obrębie komunikacji, ale także obsługi klienta, a nawet relacji z pracownikami. Czas poświęcony na konsumpcję treści reklamowych z roku na rok maleje, spójność marki staje się niezbędnym elementem projektowania doświadczeń z marką. Ten temat jest tak szeroki, że nadaje się na odrębny artykuł.

Jak stworzyć brief kreatywny?

Dobra komunikacja zaczyna się od dobrego briefu kreatywnego. Napisanie briefu wcale nie jest zadaniem łatwym, a czas poświęcony na jego stworzenie to zwróci się stokrotnie. Bo im lepszy brief, tym lepsza kreacja.

Pobierz darmowy wzór briefu

Specyfika branży

Czy są ograniczenia lub przywileje, które cechują branżę? Czy branżę dotykają szczególne zawirowania i skąd się biorą? Wyjątkowa sezonowość? Bariery wejścia i wyjścia, np. zmuszające marki, pomimo generowania strat, do pozostania na rynku lub szczególnej zaciekłości w walce o udziały rynkowe.

Dostęp do badań

Czy posiadasz badania rynkowe, analizy demograficzne, analizy konkurencji, informacje na temat trendów i zmian w otoczeniu rynkowym? Jeśli jako marketer dysponujesz badaniami, dobrą praktyką jest podzielenie się nimi z agencją. Dobre agencje poświęcają dziesiątki godzin na solidny research przed opracowaniem konceptów kreatywnych. Dlatego jeśli podzielisz się nimi, agencja kreatywna spożytkuje zaoszczędzony czas na stworzenie jeszcze lepszej kreacji. Więc warto.

Podsumowanie

Jeśli z powyższego arsenału w briefie inspirująco opiszesz kilka najważniejszych, które obecnie kształtują sytuację wyjściową marki, stworzysz dobry punkt startu do twórczego działania dla teamu kreatywnego i całej agencji reklamowej. Dobry brief to zapalnik twórczego procesu teamu kreatywnego i całej agencji reklamowej.

Cel briefu kreatywnego to przede wszystkim przekazanie agencji reklamowej potrzebnych informacji, aby ta mogła stworzyć efektywne i trafne rozwiązania dla Twojej marki. Im lepiej opiszesz pozycję wyjściową marki, tym większe szanse na udaną współpracę oraz kreację, która przyniesie zamierzone rezultaty.

Staraj się również utrzymać brief klarowny i zwięzły – nie chodzi o to, aby przedstawić całą historię firmy, ale o to, aby wskazać kluczowe aspekty mające wpływ na obecną sytuację marki. Dobrze opracowany brief kreatywny pozwoli agencji szybko zrozumieć Twoje oczekiwania i stworzyć propozycje, które będą odpowiedzią na wyzwania stojące przed Twoją marką.

Ten tekst jest rozwinięciem tematu: jak napisać brief kreatywny, dostępnego do przeczytania tutaj.

Darmowa konsultacja

15 min albo godzinę, czyli tyle ile potrzebujesz, by porozmawiać o reklamie lub promocji Twojej marki.

Zapisz się

Szymon Marek

Autor: Szymon Marek

Marketing Director

Kontakt: szymon.marek@chapter2.pl

Powiązane artykuły

rozmyty fragment sześciokąty Hankinsa w poziomie

Strategia

Co to jest Customer Journey Map - ścieżka klienta

Jeśli zamierzamy poszukiwać sensu działań marketingowych, to znajdziemy go w poprawianiu zyskowności brandów. Możemy przez to rozumieć zwiększenie przychodów i marży, albo też defensywnie, obronę pozycji rynkowej marki.

origami kula papierowa samolot z papieru

Strategia

Kryzys to dobry czas na innowacje

Kiedy rynki kapitałowe zaciskają pasa, a koszt pieniądza rośnie, niejako naturalną reakcją jest cięcie wydatków na marketing. Inna metoda to szukanie sposobów na utrzymanie lub zwiększenie inwestycji marketingowych, by zintensyfikować sprzedaż w obliczu spadającego popytu. Czy słusznie?

kobieta na oficjalnym spotkaniu biznesowym prezentuje wykresy sprzedaży

Strategia

Cele kampanii reklamowej

Postawienie dobrego celu to odpowiedź na pytanie, gdzie ma znaleźć się marka, produkt lub usługa w wyniku planowanej kampanii reklamowej. Dobrze jest na samym początku tworzenia kampanii zastanowić się, jakie właściwie wybrać cele kampanii reklamowej, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty. W tym artykule odpowiem na pytanie, jak to zrobić.

Strategia

Jak napisać brief kreatywny?

Ciągle spotykamy marketerów przekonanych, że napisanie briefu kreatywnego nie jest potrzebne. Czy naprawdę wystarczy powiedzieć agencji, czego się od niej oczekuje? Czy to wystarczy do stworzenia skutecznej kreacji?