WIEDZA
Sukces launchu aplikacji Nasza Stokrotka
Jak skutecznie wprowadzić aplikację na zatłoczonym, konkurencyjnym rynku? Ujęcie tematu z perspektywy agencji 360 stopni.
Zadanie
Zostaliśmy poproszeni przez Stokrotkę o stworzenie platformy kreatywnej dla programu lojalnościowego (aplikacji) Nasza Stokrotka. Dla Klienta ważne było zachowanie spójności z dotychczas prowadzoną komunikacją. Z tego powodu zakres zleconych prac objął również udział w projektowaniu i konsultacje strony graficznej aplikacji.
Założenia
Gdy tworzyliśmy komunikację dla aplikacji mieliśmy silne przekonanie, że im bardziej konkurencja zabiega o uwagę konsumentów, tym większą rolę w kampanii reklamowej odgrywać będzie precyzja, prostota i spójność komunikacji.
- Precyzja – klienci poświęcają coraz mniej czasu i uwagi na treści reklamowe. Jeśli nie trafimy z przekazem w sedno i to za pierwszym razem, wówczas zdobyta uwaga odbiorcy zostanie zmarnowana.
- Prostota przekazu ułatwi odbiorcom reklamy zrozumienie i ustosunkowanie się do treści reklamowej. Dlatego gdy wiemy, co chcemy powiedzieć, koniecznie chcemy powiedzieć to jak najprościej.
- Spójność komunikacji w warunkach rozproszonych mediów i natłoku komunikatów reklamowych wspomoże rozpoznawalność kampanii. Możemy sobie wyobrazić sytuację, w której klient rano kątem oka dostrzeże billboard z reklamą aplikacji, po południu przy obiedzie rzuci mu się w oczy reklama telewizyjna, a następnego dnia o poranku – sprawdzając media społecznościowe – zobaczy post aplikacji na Facebooku. Jeśli każdą z tych reklam cechuje spójność – przekaz reklamowy będzie miał większe szanse trafić do świadomości odbiorców i wywołać stosowną reakcję.
Komunikat
Postawiliśmy na prosty i klarowny komunikat, nawiązujący do istniejącego już hasła reklamowego: „Ekstra aplikację mamy. Pobierz i oszczędzaj”. W zależności od etapu kampanii zastosowaliśmy wezwanie do działania dostosowane do oczekiwanej wiedzy i zaangażowania klientów, czyli: „Sprawdź”, „Dowiedz się więcej”, „Zainstaluj”. Spójność logotypów sieci i aplikacji, a także utrzymanie tonu przekazu pozwoliły na jednoznaczne skojarzenie nowego produktu z siecią sklepów Stokrotka.
Treści dopasowane do mediów
W kolejnym etapie prac zaplanowaliśmy i zakupiliśmy kampanię 360 stopni obejmującą media online i offline, a także nośniki własne Stokrotki. Zadaniem Keino było też wyprodukowanie formatów do zleconych placementów.
Kampania online
Kampania online dotyczyła aktywności w ramach mediów własnych Klienta (m.in. newsletter, witryna www, social media), a także współpracę z influencerami (Tik Tok), kampanie VOD oraz kampanię w sieci reklamowej Google. Kampania online obejmowała część wizerunkową przekazu oraz część produktową (promocja ofert dostępnych w aplikacji).
W digitalu postawiliśmy na budowanie lejka poprzez podzielenie kampanii na trzy standardowe etapy:
- budowanie świadomości,
- traffic - pogłębienie wiedzy o aplikacji poprzez kierowanie ruchu na landing page,
- konwersja (instalacja aplikacji) – gdzie ruch kierował do Google Play i App Store.
Przeczytaj również w magazynie "Manager": Płatek do płatka, czyli aplikacja Stokrotki.
Kampania świadomościowa
Kampania rozpoczęła się od działań zasięgowych nastawionych na budowanie świadomości aplikacji Nasza Stokrotka. Nie oczekiwaliśmy ruchu z tych reklam, ale jeżeli użytkownik kliknął w reklamę, był przekierowywany na landing page mówiący o benefitach aplikacji.
Traffic kierowany na Landing Page
W drugim etapie kampanii digitalowej - uruchamianym łącznie z kampanią świadomościową - zachęcaliśmy grupę docelową do pogłębienia wiedzy o aplikacji. Poniżej prezentujemy przykładową kreację z tym celem reklamowym.
Ważnym źródłem informacji dla potencjalnych użytkowników aplikacji jest Landing Page https://naszastokrotka.pl, gdzie w przystępny sposób informowaliśmy o korzyściach płynących z regularnego używania aplikacji. Jak również zbieraliśmy dane użytkowników zainteresowanych aplikacją do retargetingu w kolejnej części kampanii ukierunkowanej już stricte na konwersje.
Konwersja
Na koniec tego procesu kierowaliśmy komunikaty zachęcające do pobrania i zainstalowania aplikacji. Adresatami tych treści były osoby, które weszły w intereakcję z kampanią świadomościową lub/i traffikową, ale jeszcze nie pobrały aplikacji. Na tym etapie korzystaliśmy z narzędzi remarketingowych w ramach sieci reklamowej Google oraz Facebook.
Do odwiedzaj ących Landing Page trafiały również reklamy emitowane w mediach społecznościowych. Dzięki karuzeli mogliśmy pokazać kilka korzyści korzystania z aplikacji.
Przeczytaj również o aplikacji Nasza Stokrtoka w Wiadomościach Handlowych.
Kampania offline
Media wysokozasięgowe, takie jak telewizja i radio, wykorzystaliśmy do budowania świadomości nowej aplikacji. W tym celu reklamowaliśmy produkty, które dzięki rejestracji w aplikacji Nasza Stokrotka klienci sieci sklepów mogli kupić w atrakcyjnych cenach. Oto przykład jednej z wielu reklam emitowanych w telewizji oraz jako element placementu VOD:
Kampania w punktach sprzedaży
W punktach sprzedaży wykorzystaliśmy wszelkie możliwe formy reklamy. Osoby odwiedzające sklepy Stokrotka już od wejścia były informowane o nowej aplikacji.
Informacje o nowym programie lojalnościowym pojawiały się na ekranach LCD, plakatach, bramkach, przekładkach kasowych, wobblerach, stoperach, nakładkach na bramki i stojaki. Jednym słowem zadbaliśmy o to, aby każdy klient Stokrotki w różnych kontekstach był zachęcany do pobrania aplikacji, rejestracji i skorzystania z ekstra rabatów tu i teraz.
Rezultaty
Po trzech miesiącach od startu aplikacja Nasza Stokrotka stała się najlepiej ocenianą aplikacją na bardzo konkurencyjnym rynku ogólnopolskich sieci spożywczych (wynik uzyskany na podstawie ocen aplikacji lojalnościowych uśredniony dla Google Play i App Store na dzień 30.06.2022 r.).
Kampania została wyróżniona w konkursie Golden Arrow 2022.
W magazynie magazyn Manager ukazał się artykuł opisujący sukces aplikacji Nasza Stokrotka. Link do pełnej treści artykułu znajduje się tutaj.