SOCIAL MEDIA
Zasięgi organiczne w odwrocie
Czy rozmiar ma znaczenie? Jeszcze kilka lat temu miał. Obecnie odchodzi się jednak od rozwijania profilów na Facebooku i Instagramie pod kątem liczby osób, które lubią i obserwują daną markę. Na znaczeniu tracą kampanie page likes, które tanio i dosyć efektywnie przekładają się na pozyskanie nowych fanów. Wszystko za sprawą spadku zasięgu organicznego na Facebooku i Instagramie. Duża liczba obserwujących nie oznacza, że publikowane na profilach treści wyświetlą się w newsfeedzie każdego fana.
Jeszcze w 2018 roku średni zasięg organiczny posta wynosił 7,7%, rok później już 5,5%. W 2020 roku kształtował się na poziomie tylko 5,2%. Przy takiej tendencji, która utrzymuje się już od wielu lat, możemy śmiało zakładać, że w przyszłości sytuacja ta nie ulegnie zmianie, a zasięgi organiczne będą coraz mniejsze.
Co ciekawe, im większa strona na Facebooku czy Instagramie, tym również trudniej o organiczne (czyli bezpłatne) zaangażowanie fanów. Dla profilów, które mają poniżej 10 tysięcy fanów, średni wskaźnik zaangażowania wynosi 0,39%, jednak dla większych, liczących już ponad 100 tysięcy obserwujących, wynosi zaledwie 0,08%.
Oczywiście istnieją sposoby, które pozwalają zwiększyć zarówno zasięgi organiczne postów, jak i zasięgi wirusowe wynikające z potencjału viralowego treści i licznych udostępnień. Podobnie sprawa wygląda w przypadku organicznego angażowania fanów – social media managerowie potrafią dobrać odpowiednie formaty do danej grupy docelowej tak, aby ją w odpowiedni sposób zainteresować i zachęcić do działania.
W dzisiejszych czasach długofalowa strategia budowania świadomości marki w social mediach i realizowanie kluczowych dla marki celów wymagają jednak opracowania strategii promocji postów. Bez odpowiedniego wsparcia publikowanych treści trudno zbudować wartościowe dla projektu zasięgi, które z kolei miałyby przełożyć się na efektywność prowadzonych działań.
Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku tworzenia nowych profilów na Facebooku czy Instagramie. Chcąc zbudować ich wiarygodność i zwiększyć ich atrakcyjność wśród użytkowników tych platform, warto na samym początku pomyśleć o kampanii page like. Profil, który ma niewielu fanów, mógłby zostać odebrany jako nieprofesjonalny czy też bezpośrednio niepowiązany z marką.