SOCIAL MEDIA

Zasięgi organiczne w odwrocie

Czy rozmiar ma znaczenie? Jeszcze kilka lat temu miał. Obecnie odchodzi się jednak od rozwijania profilów na Facebooku i Instagramie pod kątem liczby osób, które lubią i obserwują daną markę. Na znaczeniu tracą kampanie page likes, które tanio i dosyć efektywnie przekładają się na pozyskanie nowych fanów. Wszystko za sprawą spadku zasięgu organicznego na Facebooku i Instagramie. Duża liczba obserwujących nie oznacza, że publikowane na profilach treści wyświetlą się w newsfeedzie każdego fana.

Jeszcze w 2018 roku średni zasięg organiczny posta wynosił 7,7%, rok później już 5,5%. W 2020 roku kształtował się na poziomie tylko 5,2%. Przy takiej tendencji, która utrzymuje się już od wielu lat, możemy śmiało zakładać, że w przyszłości sytuacja ta nie ulegnie zmianie, a zasięgi organiczne będą coraz mniejsze.

Co ciekawe, im większa strona na Facebooku czy Instagramie, tym również trudniej o organiczne (czyli bezpłatne) zaangażowanie fanów. Dla profilów, które mają poniżej 10 tysięcy fanów, średni wskaźnik zaangażowania wynosi 0,39%, jednak dla większych, liczących już ponad 100 tysięcy obserwujących, wynosi zaledwie 0,08%.

Oczywiście istnieją sposoby, które pozwalają zwiększyć zarówno zasięgi organiczne postów, jak i zasięgi wirusowe wynikające z potencjału viralowego treści i licznych udostępnień. Podobnie sprawa wygląda w przypadku organicznego angażowania fanów – social media managerowie potrafią dobrać odpowiednie formaty do danej grupy docelowej tak, aby ją w odpowiedni sposób zainteresować i zachęcić do działania.

 

Źródło: "Digital 2021 July Global Statshot Report", We are social, Hootsuite

 

W dzisiejszych czasach długofalowa strategia budowania świadomości marki w social mediach i realizowanie kluczowych dla marki celów wymagają jednak opracowania strategii promocji postów. Bez odpowiedniego wsparcia publikowanych treści trudno zbudować wartościowe dla projektu zasięgi, które z kolei miałyby przełożyć się na efektywność prowadzonych działań.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku tworzenia nowych profilów na Facebooku czy Instagramie. Chcąc zbudować ich wiarygodność i zwiększyć ich atrakcyjność wśród użytkowników tych platform, warto na samym początku pomyśleć o kampanii page like. Profil, który ma niewielu fanów, mógłby zostać odebrany jako nieprofesjonalny czy też bezpośrednio niepowiązany z marką.

Michał Wojtas

Autor: Michał Wojtas

Head of Content

Kontakt: michal.wojtas@midomedia.pl

Powiązane artykuły

druzyna_ccc_cover

SOCIAL MEDIA

Case Study: Jak zachęcić do jazdy na rowerze?

Jako sponsor tytularny drużyny kolarskiej CCC Team, CCC miało ambitny cel wzbudzić szersze zainteresowanie kolarstwem w Polsce, a jednocześnie wesprzeć UNICEF.

SOCIAL MEDIA

RTM na czasie

Real Time Marketing to jeden z niestandardowych sposobów komunikacji marki i odpowiedź na dynamicznie zmieniający się świat. Wykorzystanie okazji do – najczęściej – żartobliwej komunikacji z konsumentem wymaga szybkiej reakcji i natychmiastowego działania. W ten sposób oprócz bezpośredniego komunikatu wysyłanego przez markę, daje ona znać, że jej zależy, jest na bieżąco i reaguje na to, co w danej chwili najbardziej zaprząta głowy konsumentom.

SOCIAL MEDIA

Socialowe ławice

Ryby, choć zdrowe i smaczne, nie kojarzą się z odważną strategią komunikacji. Widać to w działaniach marketingowych podejmowanych w całej kategorii. Dominują przepisy i treści edukacyjne. Rio Mare, Lisner, Seko, Mowi – te marki tworzą content, bazujący w 90% na wcześniej wymienionych obszarach tematycznych. Próżno szukać w ich kumunikacji rozrywki i nieoczywistych rozwiązań. Tymczasem Graal przełamuje te stereotypy w social mediach. Współpraca z gamerami, tworzenie memów i RTM-ów, organizowanie LIVE’ów – to wszystko dzieje się na Graalowych profilach.

SOCIAL MEDIA

Stokrotka rośnie na TikToku

W pierwszym kwartale 2020 roku, na początku pandemii – gdy społeczeństwo ogarnęła niepewność, a w sklepach ustawiały się kolejki po zapas makaronu i papieru toaletowego – rozpoczęliśmy prowadzenie profilu Stokrotki na TikToku. Zależało nam na tym, aby wykorzystać rosnący potencjał i popularność aplikacji, a z sieci sklepów Stokrotka uczynić pierwszą markę z branży retail w Polsce, która będzie prowadziła regularną komunikację na tej platformie.